Samochód nie reaguje na hamowanie jak kiedyś? Nie bagatelizuj tego –Sprawdź co się stało!

Sprawne auto to takie, które pozwala się prowadzić bez zarzutu, ale też w dowolnym momencie hamować. Każda odmienna reakcja samochodu na użycie pedału hamulca powinna nas zaniepokoić. W naszym wpisie przybliżamy typowe awarie układu hamulcowego, których nigdy nie wolno lekceważyć.

 

 

Niepokojące objawy awarii układu hamulcowego

Jazda samochodem powinna zapewniać bezpieczeństwo nam oraz innym uczestnikom ruchu drogowego. Chociaż niektórzy kierowcy zdają się o tym zapominać, to o wiele ważniejsze od przyspieszenia jest niezawodne hamowanie. Nigdy nie wiemy, jak potoczy się sytuacja na drodze, dlatego zawsze musimy mieć pewność co do sprawności układu hamulcowego. Traktujmy z powagą zapalenie się lampki kontrolnej układu hamulcowego na desce rozdzielczej.

Naszą czujność ponadto powinny wzbudzić następujące symptomy podczas hamowania:

  • podejrzane odgłosy, czyli rozmaite stukanie, zgrzyty,
  • drżenie, wibrowanie samochodu,
  • wydłużenie drogi hamowania,
  • nadmierny opór pedału hamowania bądź całkowity brak podczas naciskania,
  • ściąganie samochodu,
  • grzanie się hamulców, wydobywanie się dymu, zapachu spalenizny.

Opisane zjawiska oznaczają niewątpliwe, że elementy układu hamulcowego nie pracują prawidłowo. Jednak naszą uwagę powinny też zwrócić objawy zauważalne poza jazdą samochodu, czyli:

  • ślady płynu na kołach i oponach, zwłaszcza po ich wewnętrznej stronie,
  • wzmożona potrzeba uzupełniania płynu hamulcowego.

Te elementy wymagają sprawdzenia

Tak, jak widzimy, o nieprawidłowościach w obszarze układu hamulcowego mogą sygnalizować różne nietypowe zachowania naszego samochodu. W każdym przypadku niezbędne jest skontrolowanie stanu pojazdu w warsztacie samochodowym. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że w trakcie przeglądu zostanie wykryta któraś z następujących usterek:

  • Zużycie klocków hamulcowych – ich prawidłowe działanie odpowiada za zatrzymanie kół, ale każdorazowe użycie powoduje stopniowe ich ścieranie się. Niekiedy niszczenie klocków staje się nasilone lub nierównomierne. Takie zjawisko obserwujemy, gdy klocki zestawiono ze starymi tarczami hamulcowymi lub zamontowano klocki różnej wielkości. Do zużycia klocka dochodzi również, jeśli zostanie zablokowany w jarzmie hamulcowym. Niekorzystnie działa też wadliwie cofający się tłoczek hamulcowy. Wówczas obserwujemy nagrzewanie się ponad miarę klocka hamulcowego. Szybsze ścieranie się klocków hamulcowych zależy też od stylu jazdy. Częste przyspieszanie, potem gwałtowne hamowanie oraz na ogół jazda z przytrzymywanym pedałem hamulca odpowiadają za nasiloną eksploatację.

  • Wysłużone tarcze hamulcowe – części te współpracują z klockami hamulcowymi. Ich powierzchnia narażona jest na tarcie, co powoduje ich stopniowe zużycie, ale dostające się drobne nieczystości pozostawiają ślady w postaci wyżłobień oraz rys. Ponadto tarcze narażone są na korodowanie, zwłaszcza od wewnętrznej strony. W skrajnych wypadkach wyeksploatowana tarcza może pęknąć, jednak zanim do tego dojdzie, kierowca może zauważyć niepokojące objawy.

  • Ubytek płynu hamulcowy – regulującego pracę układu hydraulicznego, który ma za zadanie przesunąć tłok do zacisków dociskających klocek hamulcowy do tarczy, aby unieruchomić koło w trakcie hamowania. Niedostateczna ilość płynu hamulcowego zaburzy ten układ. Za zmniejszoną objętość płynu mogą odpowiadać nieszczelne przewody, którymi on wycieka. Jednak także w trakcie zwyczajnego użytkowania płyn zmienia swoje właściwości. Ma to związek z jego głównym składnikiem glikolem wykazującym zdolności higroskopijne. Pochłaniana woda sprawia, że obniża się temperatura wrzenia płynu hamulcowego, a jego funkcjonalność obniża.

 

Praca wykonywana w pojeździe przez układ hamulcowy jest niezwykle intensywna, co wpływa na zużycie jego elementów. Ich stan pozwala stwierdzić jedynie systematyczny przegląd samochodu. Przeważnie zaleca się, aby samochody używane w miastach miały wymieniane klocki hamulcowe co 10-20 tys. kilometrów. W przypadku samochodów jeżdżących na dłuższe trasy można robić to rzadziej, czyli co 30-50 tys. przejechanych kilometrów. Ważne jest, aby wymieniać jednocześnie klocki na wszystkich kołach. Natomiast do odnowienia tarcz hamulcowych należy przystąpić co 60-80 tys. Z podobną częstotliwością należy wlewać nowy płyn hamulcowy. Warto przestrzegać tych zasad i stosować się do zaleceń mechanika samochodowego.

W celu zapewnienia maksymalnej wygody użytkowników przy korzystaniu z witryny ta strona stosuje pliki cookies.
Kliknij 'Zgadzam się', aby ta informacja nie wyświetlała się więcej.